12.10.2015

Tiedote: Irakilaiset turvapaikanhakijat: Irak ei ole turvallinen maa!

12.10.2015

Ryhmä Helsingissä turvapaikkapäätöstä odottavia irakilaisia turvapaikanhakijoita on kirjoittanut vetoomuksen Suomen kansalaisille ja hallitukselle pyytääkseen suojelua. He kertoivat vetoomuksestaan ja Irakin tilanteesta lehdistötilaisuudessa maanantaina 12.10. Eduskunnan Kansalaisinfossa. Yli 300 turvapaikanhakijaa on allekirjoittanut vetoomuksen. Tilaisuuden jälkeen noin 80 pakolaista osoitti mieltään Paasikivenaukiolla Irakiin palauttamista vastaan.

“Irakin hallitus ei suojele eikä edusta meitä, siksi pyydämme suojelua Suomelta”, sanoo Omar, irakilainen turvapaikanhakija ja yksi tilaisuuden järjestäjistä. “Irak ei ole turvallinen maa, eikä ketään pidä käännyttää sinne.”

Lehdistötilaisuus 12.10.2015

“Turvaa hakevien ihmisten määrän lisääntyminen ei ole pätevä syy turvapaikkakriteerien kiristämiselle”, toteaa Aino Korvensyrjä Vapaa liikkuvuus -verkostosta. “Lisääntyneet pakolaismäärät kertovat juuri siitä, että turvallisuustilanne Irakissa ja muualla Lähi-idässä on heikentynyt dramaattisesti.”

“Jos minut palautetaan takaisin Irakiin, joudun vankilaan”, sanoo Saad, Bagdadista tuleva turvapaikanhakija. “Emme ymmärrä, miten Suomi voi neuvotella Irakin hallituksen kanssa palautussopimuksesta. Irakin hallitus syyllistyy jatkuvasti ihmisoikeusloukkauksiin omia kansalaisiaan kohtaan.”

Lehdistötilaisuudessa irakilaiset turvapaikanhakijat esittivät vetoomuksensta. Omar, Saad ja Sabah pitivät lyhyitä puheenvuoroja. Vapaa liikkuvuus -verkoston edustaja esitteli verkoston kannanoton.

Irakilaisten turvapaikanhakijoiden vetoomus
An appeal by Iraqi asylum seekers in Finland to the Finnish people and government

Vapaa liikkuvuus -verkoston kannanotto: Ei palautuksia Irakiin!

Irakilaisten turvapaikanhakijoiden ryhmä

Mielenosoitus 12.10.2015