19.3.2011

Tiedote: Suomi käännyttää alaikäisiä turvapaikanhakijoita Kreikkaan

19.3.2011

Vapaa liikkuvuus -verkoston tietojen mukaan Maahanmuuttovirasto on vastoin omia linjauksiaan antanut käännytyspäätöksen alaikäiselle  turvapaikanhakijalle Kreikkaan. Suomesta turvapaikkaa hakenut alaikäinen Afganistanin kansalainen Ashraf on joutunut piiloutumaan suomalaisilta viranomaisilta, koska nämä yrittivät käännyttää hänet ns. Dublin-asetuksen nojalla Kreikkaan viime keskiviikkona 11.3.2009.

”Ashraf on alaikäinen, mutta Kreikan viranomaiset merkitsisivät hänet täysi-ikäiseksi. Suomen viranomaiset uskovat ennemmin tunnetusti  epäluotettavia kreikkalaisviranomaisia kuin Asrafia itseään ja hänen hallussaan olevia dokumentteja,” kertoo Ashrafin tukija, professori  Juha Suoranta.<br /><br />Kreikassa ei ole olemassa mitään virallista menetelmää turvapaikanhakijoiden iän määrittämiseen. Poliisit, jotka rekisteröivät lasten iät, merkitsevät usein iän korkeammaksi kuin mitä lapset ovat ilmoittaneet.

”Kukin EU-maa voi halutessaan ottaa turvapaikkahakemuksen käsittelyyn, vaikka hakija olisi tullut toisen EU-maan kautta. Näin olisi tehtävä Ashrafin kohdalla, koska hänellä ei ole mitään toivoa oikeudenmukaisesta käsittelystä Kreikassa”, kommentoi Katja Tuominen Vapaa liikkuvuus -verkostosta.

Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin mukaan Kreikassa poliisi ja rajaviranomaiset harjoittavat toistuvasti väkivaltaa turvapaikanhakijoita kohtaan. Järjestön mukaan turvapaikanhakijalasten mahdollisuudet saada turvapaikka maasta ovatkin olemattomat.

Ashraf on valittanut kielteisestä päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen, jossa asian käsittely on vielä kesken. Maahanmuuttoviraston mukaan Kreikka on vastuussa Ashrafin turvapaikkahakemuksen käsittelystä, vaikka virastossa tiedetään hyvin, että Kreikka ei tule todellisuudessa hänen hakemustaan käsittelemään. Lisäksi virasto väittää Ashrafin olevan täysi-ikäinen, vaikka hän ei ole.

Maahanmuuttoviraston nykylinjauksen mukaan alaikäisiä yksintulleita turvapaikanhakijoita ei käännytetä Kreikkaan, joten Ashrafin käännyttäminen on vastoin vallitsevia linjauksia.

Pakolaisneuvonta on 13.3.2009 vedonnut, että viranomaiset tarkistaisivat kantansa Kreikkaan palauttamiseen ylipäätään. Viime vuonna Kreikka käännytti turvapaikanhakijan Irakiin vastoin palautuskieltoa. Turvapaikanhakijan tapausta ei koskaan tutkittu Kreikassa. Samana päivänä kansanedustajat Annika Lapintie ja Janina Andersson jättivät kirjallisen kysymyksen Suomen hallitukselle alaikäisten turvapaikanhakijoiden palauttamisesta.

Vapaa liikkuvuus -verkosto ja Ashrafin ystävät ja tukijat vaativat Maahanmuuttovirastoa käsittelemään hänen turvapaikkahakemuksensa Suomessa. Lisäksi vaadimme, että Suomi keskeyttää välittömästi kaikki palautukset Kreikkaan..