02.7.2010

Tiedote: Suomen poliisi yritti käännyttää kongolaisen turvapaikanhakijan väkivaltaisesti

2.7.2010

Suomesta turvapaikkaa hakenut ja kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut kongolainen Patric (nimi muutettu) on joutunut poliisin kovaotteisen käännytysyrityksen kohteeksi. Tiistaina 29.6.2010 aamuyöllä noin klo 4.00 poliisi tuli noutamaan Patricia Metsälän säilöönottokeskuksesta. Patric ei tiennyt käännytyksen ajankohdasta etukäteen. Poliisi sitoi Patricin ”pakettiin” niputtamalla jalat ja kädet yhteen ja kantoi hänet ulos säilöönottoyksiköstä. Mikään Patricin käytöksessä ei ollut antanut aihetta näin väkivaltaiseen menettelyyn käännytyksessä.

Vapaa liikkuvuus -verkoston saamien tietojen mukaan käännytys tehtiin käyttämällä erityistä tilauslentoa, jolla oli mukana muitakin käännytettäviä kongolaisia. Patricin jalat ja kädet olivat sidotut lennon ajan. Pariisissa kone teki välilaskun, jonka aikana Patric edelleen ilmoitti, ettei hyväksy käännyttämistään. Pariisin kentällä poliisi löi ja potki häntä sekä toimitti kentän putkaan. Siellä hänen kätensä turposivat eikä veri enää kiertänyt käsissä, sillä raajat olivat yhä sidottuina tiukasti myös putkassa.

”Turvapaikanhakijat joutuvat kautta Euroopan epäinhimillisten ja väkivaltaisten käännytysten kohteiksi. Tilanne on täysin kestämätön, sillä tapaukset jopa Suomesta ovat osoittaneet, ettei poliisin mielivallalla näytä olevan mitään rajoja”, kommentoi Eetu Viren Vapaa liikkuvuus -verkostosta.

Suomen poliisi joutui keskeyttämään käännytyksen Pariisin kentällä ja lennättämään Patricin takaisin Suomeen. Patricia pidettiin Pasilan putkassa pari tuntia sidottuna käsistään ja jaloistaan. Hän ei pyynnöstään huolimatta saanut tavata putkassa lääkäriä vaurioituneiden käsiensä vuoksi. Häntä pidetään yhä putkassa. Poliisin mukaan hänen uutta käännytystään valmistellaan.

”Valitettavasti poliisilla näyttää olevan tapana rangaista turvapaikanhakijaa onnistuneesta käännytyksensä estämisestä. Tässä tapauksessa Patricia on pidetty täysin perusteettomasti vielä Pasilan putkaan jouduttuaan sidottuna. Selvittelemme parhaillaan lakimiehen kanssa, kuinka saada poliisi vastuuseen teoistaan ja asia tutkintaan”, kommentoi Katja Tuominen Vapaa liikkuvuus -verkostosta.

Patric on saanut kaksi kielteistä päätöstä Maahanmuuttovirastosta. Hallinto-oikeus on ehtinyt käsitellä ensimmäistä kielteistä päätöstä koskevan valituksen: heinäkuussa 2009 antamansa päätöksen mukaan Helsingin hallinto-oikeus piti kielteisen päätöksen voimassa. Patric on jättänyt toisen turvapaikkahakemuksen, koska tilanne Kongossa hänen osaltaan on ensimmäisen hakemuksen jälkeen muuttunut merkittävästi. Hänen ei kuitenkaan ole annettu odottaa asian käsittelyä hallinto-oikeudessa, vaan viranomaiset ovat päättäneet käännyttää hänet maasta.

Huhti- ja toukokuussa 2010 esiin nousseiden tietojen perusteella hakijan käännyttämistä Kongon demokraattiseen tasavaltaan on pidettävä hänen turvallisuuttaan vakavasti uhkaavana. Patric on myös toimittanut suomalaisille viranomaisille dokumentteja, jotka todistavat häneen kohdistuvasta yksilöllisestä vainosta. YK:n ihmisoikeuskomissaarin 28.1.2010 julkaiseman raportin mukaan keskeisenä ongelmana on Kongon huono hallinto sekä oikeusvaltion surkea tila ja rankaisemattomuuden ilmapiiri koskien ihmisoikeusloukkauksia.

Patric on kotoutunut hyvin Suomeen, puhuu suomea, on opiskellut muun muassa Itä-Karjalan kansanopistossa sekä valittu suorittamaan kivimiehen ammattitutkinto. Patric kärsii posttraumaattisesta stressireaktiosta, mikä osaltaan johtuu siitä, että häntä on kidutettu. Kotimaassaan häntä uhkaa käännytyksen toteutuessa kidutus ja mahdollisesti kuolema..